Vind financiering voor uw stichting d.m.v. “Sociale Aandelen”.
Als stichting of vereniging weet u hoe lastig het is om uw activiteiten of nieuwe plannen te bekostigen.
Subsidiekranen worden dichtgedraaid, en ook bij goededoelenfondsen zijn de mogelijkheden vaak beperkt.
Maar… met name bij het regionale bedrijfsleven liggen nog ongebruikte kansen.
Daarom geeft Stichting BLADT u hier een tip: de sociale aandelen.
Wat zijn Sociale Aandelen?
Dit is een ludieke manier om sponsoren te vinden voor je organisatie (of specifieke projecten).
Het is puur een concept en het heeft dus helemaal niets met echte aandelen te maken:
de aandeelhouders krijgen geen winst uitgekeerd (het rendement is puur ‘maatschappelijk’).
En het is een tip om bedrijven op een originale, aansprekende manier te benaderen als sponsor.
Hoe kun je dit concreet invullen?
Stel: voor de activiteiten van je stichting heb je het komend jaar 5.000 euro aan extern geld nodig.
Dan maak je bijv. 100 ‘aandelenpakketjes’ van 50 euro elk, dus in totaal voor 5.000 euro.
Daarmee ga je dan sponsoren benaderen (met name bedrijven in de regio), met de vraag of ze sociale aandelen willen kopen en zoja hoeveel.
Een kleine sponsor neemt 1 pakketje, maar grotere bedrijven moet je natuurlijk meer pakketjes proberen te slijten.
Zo’n mailing kan er bijv. zo uitzien:
“Geachte xx; onze stichting is op zoek naar betrokken ondernemers die doen aan ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen” en die bereid zijn om goede sociale initiatieven te ondersteunen. Onze stichting is actief op het gebied van xx en voor onze plannen in het komende jaar zijn we dringend op zoek naar medefinanciers. Daarom geven wij zgn ‘sociale aandelen’ uit waarmee u ons werk kunt steunen. De aandelen kosten xx per stuk en u kunt zelf aangeven hoeveel u er wilt afnemen. Wij garanderen u een mooi maatschappelijk rendement! Bij ons geldt: behaalde resultaten in het verleden zijn de beste garantie voor de toekomst. Graag nemen wij binnenkort contact op om deze aantrekkelijke propositie verder met u te bespreken”.
Desgewenst kun je daar nog iets aan toevoegen als:
“U steunt ons liever niet met geld maar op een andere manier? Dat kan ook!
Wij hebben ook behoefte aan kantoormeubilair, gebruikte PC’s, drukwerk, een web-beheerder, boekhouder, etc.
Ook dat zijn geldige betaalmiddelen waarvoor wij graag sociale aandelen ter beschikking stellen.”
Welke tegenprestatie krijgt de aandeelhouder?
In principe niets, want het gaat immers om een ludieke vorm van sponsoring of donateurschap.
Toch is het leuk als je de sponsor/aandeelhouder wat kleine tegenprestaties kunt geven.
Hieronder een paar voorbeelden:
1. Een vermelding van de sponsor/aandeelhouder op je stichtingswebsite (op een speciale pagina). Mooi als je daarbij ook het bedrijfslogo plaatst van de deelnemende bedrijven. Verder kun je ook feestelijke ‘aandeelhouderscertificaten’ laten drukken, die de sponsoren aan de muur kunnen hangen, als pronkstuk in hun ontvangstruimte, bedrijfskantine of de directiekamer.
2. Maak een mooi logo dat de sponsor/aandeelhouder op zijn eigen bedrijfswebsite kan plaatsen. Met daarop iets als “Sociaal Aandeelhouder van Stichting xx”. Van dat logo kun je bijv. een paar varianten maken (met verschillende tekstjes en grafische stijlen). Dan kan een bedrijf zelf kiezen welke het beste aansluit op zijn imago of huisstijl. Voor bedrijven is het leuk om zich op zo’n manier te profileren als MVO-bedrijf op hun eigen website.
3. Verzin maar iets. Bijv. vrijkaartjes voor een open dag of een feestelijke dag bij jullie stichting. Of een speciale kijkdag voor alle sponsoren/aandeelhouders (“aandeelhoudersbijeenkomst”). Of bijv. een vermelding van de sponsor op jullie briefpapier (drukwerk, nieuwsbrieven, persberichten, posters). Dat laatste kun je doen voor alle sponsoren, maar bijv. ook als extraatje voor alleen de super-sponsoren.
En waarschijnlijk kan je zelf ook nog wel wat van dit soort extra’s verzinnen.
Tenslotte
De echte kunst is om het op een leuke manier op te schrijven voor de beoogde sponsoren.
Zodat zij naar de buitenwereld ‘een goede sier’ kunnen maken met het steunen van je stichting.
* Een krantenartikel als ‘Stichting xx zoekt aandeelhouders’ trekt natuurlijk de nodige aandacht.
* Ook een persbericht waarin je alle ‘sociale aandeelhouders’ noemt is leuk voor alle betrokkenen.
* Ondernemers vinden het leuk om zo’n berichtje verder door te sturen (bijv. als twitter of via linked-in).
* En natuurlijk kun je een sponsor elk jaar weer opnieuw benaderen (‘geachte aandeelhouder’).
… wie weet schrijf je volgend jaar al het volgende briefje aan je sponsoren:
“Geachte xx, als een van onze gewaarderde ‘sociaal aandeelhouders’ willen wij u graag oproepen voor de eerstvolgende aandeelhoudersbijeenkomst.
Het wordt een feestelijke middag!
Zo zullen wij u informeren over de resultaten van het afgelopen jaar, die mede dankzij u zijn behaald.
En natuurlijk presenteren wij trots onze nieuwe plannen.
Wij hopen van harte dat wij onze goede samenwerking de komende periode kunnen voortzetten!”
Tot zover deze tip. Wij denken dat er genoeg ondernemers zijn te vinden die wel ‘iets’ willen doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
Als je ze om geld wilt vragen, doe dat dan op een leuke manier die ondernemers aanspreekt.
Maak het voor ondernemers gemakkelijk om hun sociale hart eens te laten spreken, en daar dan ook wat waardering voor terug te krijgen. Succes!!!
Wilt u meer weten over Stichting Bladt Charity? Of overweegt u een aanvraag in te dienen?
Kijk dan op onze website (www.bladt-charity.nl) en stuur een korte email aan onze directeur Mr. Rob Michel.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!